Förväntningarna var höga när Radical Sweden anlände till Circuit Zandvoort för att delta i Zandvoort Summer Trophy tillsammans med Radical UK och Radical Benelux. Med totalt 21 bilar på startlinjen, inklusive fem från Radical Sweden, blev helgen en intensiv och utmanande upplevelse för såväl förare som team.
Radical Sweden representerades av Ludvig Bäck, Johan Leander, Stevan Petrovic och Mikael Bern i klass Team SR3, Johan Lindberg tillsammans med Andreas Nilsson i samma klass samt Peter Gustafson i sin Radical SR10.


Träning och kval
De två första dagarna ägnades åt träning med omfattande körpass, där Stevan Petrovic snabbt hittade tempot och låg bland toppförarna redan efter torsdagens körningar. När Johan Leander sedan visade bra fart under fredagens sista pass var förväntningarna höga inför det stundande kvalet.
När det blev dags för kvalet förändrades dock förutsättningarna dramatiskt. Banan präglades av trafik och flertalet gul- och rödflaggssituationer, vilket gjorde det svårt för förarna att sätta rena varv. Johan Leander var snabbast av svenskarna med en åttonde plats, följd av Stevan Petrovic/Mikael Bern på nionde och Ludvig Bäck på elfte. Peter Gustafson kvalade in som P15, medan Johan Lindberg och Andreas Nilsson startade från P16.



Race 1 (Sprint – 25 min)
Det första racet blev actionfyllt redan från start. Leander och Petrovic fick utmärkta starter och avancerade snabbt till fjärde respektive femte plats. Under den första halvan av loppet var båda svenskarna inblandade i kampen om tredjeplatsen, men tappade därefter något i tempo. Duon blev istället indragna i en hård kamp med Rachel Robertson, som efter ett misstag av Petrovic tog sig upp till femte plats och attackerade Leander för fjärde. Efter en intensiv kamp med Rachel Robertson kunde Petrovic utnyttja ett misstag från henne på sista varvet och återta femteplatsen. Därmed avslutade Leander som fyra och Petrovic som femma, där Petrovic också tog klassvinsten. Ludvig Bäck hade svårare att avancera i fältet efter att ha blivit inboxad i starten och korsade mållinjen som tia, medan Gustafson blev 14:e och Nilsson 17:e.




Race 2 (Sprint – 25 min)
Leander startade som femma och hade siktet inställt på en pallplats efter en stark insats i Race 1, men racet tog ett abrupt slut när han blev påkörd redan på tredje varvet. Mikael Bern, nu bakom ratten på bil #42, kämpade med bilens balans och kunde inte avancera utan behöll sin startposition, sjunde plats. Även Bäck fick bryta loppet sent efter en snurrning. Gustafson och Lindberg tog målflagg på 14:e respektive 15:e plats.


Race 3 (Endurance – 50 min)
Inför helgens avslutande endurancerace startade Leander från femte och Petrovic från sjätte ruta, medan Bäck och Nilsson/Lindberg startade från tionde respektive trettonde plats. Petrovic stod för en lysande start och tog sig upp till fjärdeplatsen tidigt. Trots stark körning kunde han inte matcha tempot hos de främsta brittiska förarna, som körde med ett något annorlunda däcksreglemente då tävlingen ingick i Radical UKs tävlingsserie, och tappade därmed kontakten med topptrion när vi började närma oss fönstret för depåstopp. Petrovic lyckades ändå skapa en komfortabel lucka på 12 sekunder till bakomvarande konkurrenter före det obligatoriska depåstoppet och förarbytet.
Efter depåstoppen tog Mikael Bern över bil #42 och försvarade positionen skickligt trots två säkerhetsbilsperioder, vilket resulterade i en imponerande fjärdeplats. Petrovic / Bern tog därmed också hem teammästerskapet. Leander kämpade hårt och avslutade racet på en sjätteplats, medan Bäck tyvärr snurrade av i jakten på Leander vilket utlöste en av säkerhetsbilsperioderna. Nilsson och Lindberg gjorde en stark insats men åkte på ett tidsstraff efter ett missat depåfönstret, en erfarenhet att dra lärdom av inför framtiden.






En helg med lärdomar och starka prestationer
Helgen på Circuit Zandvoort blev ett bevis på att Radical Sweden har vad som krävs för att utmana internationellt.
Radical Cup är inte bara en racingserie, utan även en plattform för förare som vill ta nästa steg i internationell toppracing. Få klasser har fostrat fler förare som deltagit i Le Mans som Radical Cup.
Helgens tävlingar på Zandvoort visade också på den extremt höga nivån inom Radical Cup UK, där flera förare de senaste säsongerna redan tagit steget vidare till internationella mästerskap. Ett perfekt exempel är fjolårsmästaren Chris Lulham, som efter sin triumf i Radical Cup UK nyligen tog hem segern i det prestigefyllda 24-timmarsloppet på Spa-Francorchamps i GT World Challenge Europe Endurance Cup för Verstappen.com Racing.
Årets startfält innehöll förare som 17-årige Hamish Forrest och den nuvarande mästerskapsledaren Marcus Littlewood – två talanger vi säkerligen kommer få höra mycket mer om i framtiden. Nivån på förarna och teamen gör Radical-serien till en optimal karriärstege för förare som vill ta sig vidare till internationell racing och gav värdefull erfarenhet samt satte svenskarnas insatser i perspektiv mot Europas snabbaste Radicalförare.
Radical Sweden tar nu en välförtjänt semester innan fokus riktas mot nästa tävling, Rudskogen Motorsenter i Norge – en bana med karaktär och utmaningar som påminner något om Zandvoort.