RADICAL

SR10 XXR

TEKNISKA SPECIFIKATIONER

EFFEKT

425

BHP
VIKT

725

KG
POWER-TO-WEIGHT

586

BHP PER TON

HÖJDPUNKTER

• UNIK TURBO

UNIKT TURBOAGGREGAT FRÅN GARRETS G-SERIEN GER BÄTTRE GASRESPONS OCH MINDRE FÖRDRÖJNING.

• LE MANS-INSPIRERAD AERODYNAMIK

Ny och förbättrad karossdesign för ökad stabilitet och downforce.

• DRL

NYA STARKARE DAYTIME RUNNING LIGHTS MED NY DESIGN.

• XXR EVOLUTION PACKAGE

NYHETERNA PÅ NYA XXR FINNS TILLGÄNGLIGA FÖR TIDIGARE GENERATIONER SR10.

• FLER FÖRBÄTTRINGAR

Ett nytt kylsystem, smidda kolvar och vevstakar samt ett skräddarsytt 
torrsumpsmörjningssystem ÄR NYHETER FÖR XXR

• 2.3 G

SR10 XXR genererar 2.3 laterala G.

• PIT-LIMITER

Reglera depåfarten med ett knapptryck.

• SPLITTER & DIFFUSER I KOLFIBER

SPARA VIKT MED SPLITTER OCH DIFFUSER I KOLFIBER.

• NYA FÄLGAR

LÄTTARE OCH MED NY DESIGN.
RADICAL SR10 XXR

EXTREM PRESTANDA

SR10 är idealisk för trackday- och racingförare över hela världen och levererar mer kraft och vridmoment än någonsin tidigare i Radicals SR-serie. Med en drivlina med hög effekt och lång livslängd är Radical SR10 allt du kan förvänta dig av en Radical – fast turboladdad.

TURBOLADDAD

KÖR IFRÅN KONKURRENTERNA

SR10:s enda syfte är att köra ifrån och utmanövrera konkurrenterna samtidigt som den är lätt att köra och kostnadseffektiv att äga. Radical Performance Engines (RPE) banbrytande motoroptimering och Fords EcoBoosts pålitliga motorarkitektur kombineras för att släppa lös en kraftfull tävlingsmotor med 425 hk och ett vridmoment på 515 Nm.

DRIVLINA

RPE 2.3 L ECOBOOST

En skräddarsydd turbo från Garretts G-serien ger bättre gasrespons och minskad fördröjning, med smidda kolvar och vevstakar och ett skräddarsytt torrsumpssmörjningssystem ger skottsäker hållbarhet. Denna högpresterande motor är integrerad med en ny sexväxlad växellåda som härstammar från Hewland GT3.

AERODYNAMIK

ÄNNU EFFEKTIVARE

Radical SR10 XXR har nu nya luftutsläpp i framskärmarna, så kallade ”louvers”, som förbättrar aerodynamiken vid höga hastigheter och har en positiv effekt på köregenskaperna med mindre understyrning och förbättrad kylning. En annan nyhet kommer i form av en LMP-inspirerad central “hajfena”, som också ses på SR3 och SR1 XXR. Som tillval kan kunderna få ett nytt splitter- och diffusorpaket i kolfiber, som ger ytterligare viktreduktion.

UTRUSTNING

STANDARD

Standardutrustning Radical SR10 XXR.

  • Lightweight spaceframe chassis with FIA-specification safety cell and crash structure
  • LMP-inspired, high-downforce composite bodywork
  • XXR-generation LED race lighting including FIA high-intensity central rain light
  • Bi-plane high-downforce track day rear wing and diffuser
  • XX-generation Le Mans pre-preg carbon composite mirrors
  • XXR-generation rear wing endplates
  • RPE-Ford 2261cc, 425 bhp & 515 Nm, turbocharged engine with direct injection, twin-independent variable cam timing and drive-by-wire throttle
  • Custom Garrett turbocharger
  • Forged motorsport pistons, connecting rods and bespoke dry-sump system
  • Latest Life Racing ECU with detailed interrogation function for maintenance and analysis
  • High-flow racing exhaust system
  • Six-speed Hewland sequential transaxle
  • Radical developed paddle-activated gearshift system with auto-blipper
  • Automatic torque-biasing limited slip differential
  • Mid-engined, rear-wheel-drive
  • Radical four-pot calipers on 315mm x 35mm front & rear fully-floating 48-vane disc brakes
  • Front & rear brake cooling
  • Solid-state Power Distribution Module (PDM) with Controller Area Network (CAN) linked wiring and telemetry
  • Data integration allowing additional data logging including tyre pressure and temperature monitoring, and laser ride height logging
  • FIA specification, foam filled 77L fuel cell
  • Full electronic fire extinguisher system
  • Two-seater chassis with twin or single-seat options, optimised for use with a moulded race seat insert
  • AiM Formula Wheel with integral LCD display, lightweight shift paddles and on-wheel switching.
  • Display functions include LCD rev counter, gear indicator, shift light and engine/gearbox strategy manettino controls
  • Ergonomic dashboard with waterproof, backlit momentary touchpad
  • Dash-mounted brake bias adjuster
  • Wind deflector
  • Fully adjustable Nik-link suspension system, front and rear unequal length top and bottom wishbones, fabricated uprights, front and rear adjustable pushrods
  • Lightweight cast aluminium updated uprights providing an improvement in durability
  • Interchangeable roll bars
  • Intrax triple-adjustable dampers with Anti-Roll Control (ARC) technology
  • Radical XXR design centre lock, cast aluminium wheels with red accent8″ × 15″ diameter front and 10.5″ × 16″ rears
  • Slick & wet tyre options,
  • Radical recommends Hankook
  • Length: 4077mm
  • Width: 1799mm
  • Height: 1093mm
  • Weight: 725kg
UTRUSTNING

TILLVAL

Tillval från fabrik Radical SR10 XXR.

RADICAL SR10 XXR
  • Convenience Pack (fuel drain and trickle-charger Li-ON)
  • Billet upright upgrade
  • Additional silencer
  • Pre-preg carbon-fibre double front dive planes
  • Carbon-fibre splitter and rear diffuser
  • Air jack system
  • Enhanced Data Pack (SmartyCam video system with GPS and brake pressure and steering logging sensors)
  • Pre-preg carbon-fibre dashboard
  • Advanced dynamic laser ride height (front and rear) logging
  • Tyre pressure and temperature monitoring system
  • Suspension logging sensors
  • Dry-break refuelling system
  • Electronic Power Assisted Steering (EPAS)
  • Nik-Link rollbar set
  • Forward-facing stay head protectors
  • Composite halo head restraint
  • Driver & passenger seat insert
  • Halo-inspired Cockpit Safety Structure

BILDGALLERI

INTRESSERAD?

KONTAKTA OSS

Vill du veta mer om nya Radical SR10 XXR?
Kontakta oss för mer information!

NYHETSBREV

Anmäl din e-postadress för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna från Radical Sweden.

Copyright© 2024 Radical Automotive Sweden AB